nov. 14, 2019
Et logo er en fortælling. Den er også et udtryk for forandring. Siden 2005, hvor samarbejdet FC Sydvest startede, er der sket store forandringer.
Derfor præsenterer vi nu officielt vores nye logo for publikum. Samtidig har vi også fået udarbejdet en helt nye hjemmeside, hvor det nye logo naturligvis har fået en central rolle. Den nye hjemmeside i lighed med den tidligere er udarbejdet af vores samarbejdspartner, Pro IT, der ligger i Tønder.
Hvilken historie fortæller logoet så om FC Sydvest?
Logoets omrids er som forstavnen på et skib. Det er det første element. FC Sydvest er på en spændende rejse. Hvem er med på den rejse? Læg mærke til kompasset, der peger i fire retninger. De fire moderklubber, Løgum IF, Tønder SF, Bredebro IF og Ballum IF satte egne ambitioner til side og begav sig på en fodboldrejse sammen. Mottoet ”Fodbold i fællesskab” var ikke et tomt slogan. Nej, det var 4 klubber, der handlede sammen.
Det tredje element, sejlet, repræsenteret ved striberne i logoet fortæller historien om, hvordan FC Sydvest konstant bevæger sig fremad. FCS har virkelig bevæget sig i de 14 år samarbejdet har eksisteret. FCS startede i serie 2, og i dag spiller FCS i 2. division. Det betyder også, at FC Sydvest hele tiden bliver mere og mere professionelle. Det illustreres faktisk godt af arbejdet med det nye logo og præsentationen af holdet i form af holdfoto ol. Det er ting, der bevæger FCS fremad.
Grafisk designer Kenni Holdt med firmaet Frem/ad har netop med logoet meldt sig som sponsor for at give FC Sydvest et endnu mere professionelt setup. Kenni Holdt siger selv om tilgangen til det nye logo: ”Et mærke eller et brand er en samling af symboler, oplevelser og associationer, som positionerer og differentierer en vare, en service, virksomhed, organisation, person eller et sted. Og det er netop dette, FCS kan gøre igennem en ny og stærk visuel identitet, der er gennemgående i alt fra græsplanen til direktørstolen.”
Noget andet, der er med til at bevæge FC Sydvest fremad, er også, hvordan spillere og trænere bliver præsenteret. Her har endnu en stærk sponsor meldt sig og bidrager med eksempelvis holdfotos og individuelle billeder af både spillere, trænere og ledere i FCS. Det er Jane R. Ohlsen, der med base i Højer har arbejdet både med TMT Tønder og altså nu også med FC Sydvest. Hvorfor vil hun gerne være med som sponsor? Hun siger selv: ”Jeg vil bare gerne hjælpe, og det er det, jeg kan hjælpe med. Jeg kan byde ind med en mangeårig erfaring som bl.a. portrætfotograf, og det her er en spændende opgave.” Jane Ohlsen er uddannet portrætfotograf og har selv stået for forretningen i 8 år. Inden da havde Janes mor haft forretningen i 38 år. Så der ligger både erfaring og en professionel tilgang til arbejdet bag.
Det fjerde element i logoet er dragen. Dragen var et symbol for vikingerne, og der sad ofte et dragehoved i forstavnen på vikingeskibe. I logoet snor dragen sig om fodbolden som et anker. FC Sydvest kæmper for de værdier, som de 4 moderklubber repræsenterer. De værdier er som et anker for alt det, som FCS arbejder med. Samtidig er drager symbol på mod og styrke. Det må gerne være lidt farligt at skulle ned i ”dragens hule” og kæmpe mod FC Sydvest. At dragen kommer med i logoet, falder sjovt nok sammen med, at der for nylig blev dannet en fanklub i FCS med navnet, ”de hvide drager.”
Der er også et femte element; nemlig fodbolden, som kommer fra det gamle logo. At vi bibeholder det, er nok indlysende, da det hele i sidste ende handler om fodbold. Det gamle logo er hermed også tænkt ind i det nye. Vi er på en rejse, hvor vi holder fast i de gode ting samtidig med, at vi udvikler os.
Vi tror FC Sydvest sejler mod gode tider. De fire moderklubber Løgum IF, Tønder SF, Bredebro IF og Ballum IF indbyder alle til at være med på rejsen. Hver gang logoet optræder, tror vi, at publikum, sponsorer og spillere vil fornemme ”fodbold i fællesskab.”